språk
Språk læres ved å ha gode språkmodeller rundt seg, og ved å bruke språket, tulle og tøyse med ord, rim og regler.
Språk i barnehagen
Det er tett sammenheng mellom barnets språklige evne og deres evne til kontakt og samspill. Derfor er språklig kompetanse avgjørende for å kunne kommunisere med andre, delta i lek og ha medinnflytelse i hverdagen.
Barna lærer best når de deltar aktivt og får bruke språket sammen med andre. Vi legger derfor til rette for barnas språkbruk i meningsfulle sammenhenger gjennom hele barnehagehverdagen, og barnas språktilegnelse er en sentral del av barnehagehverdagen vår.
Kontakt og tillit i relasjonene barn-voksen og barn-barn situasjoner er en grunnleggende forutsetning for at barn skal føle seg trygge og ønske å bruke språk i hverdagen, både verbale og non-verbale uttrykk.
Språket læres ved å bruke språket, tulle og tøyse med ord, rim og regler, samt ved å ha gode språkmodeller rundt seg.

Bravo og ASK

Bravo-leken styrker barns språkutvikling gjennom systematisk stimulering av sanser og motorikk i kombinasjon med ord, bokstaver og bilder.
Den karakteriseres av høy intensitet, engasjement og felles utforsking av språk og opplevelser. Dette gir økt ordforråd, styrket begrepsforståelse og språklig bevissthet som legger grunnlaget for gode leseferdigheter senere.
Les mer om Bravo-leken

ASK står for alternativ og supplerende kommunikasjon og er en del av barnehagens språkmiljø. Det blir brukt både bilder og tegn til tale i daglig kommunikasjon og språkinnlæring.
Uavhengig av hvorfor et barn har behov for ASK så skal alle barn få mulighet til å gi uttrykk for sine meninger og sine behov.
Les mer om ASK